Ett kulturarv som värnar om vår historia

Besök vårt museum Gamla Prästgården, som tar dig tillbaka till 1600-talets Arvidsjaur. Gården i sig uppfördes 1891 och beboddes under de första årtiondena av prästfamiljer, och har sedan 1970-talet varit museum. På entréplanet finns prästens och prästfruns rum, liksom salen, matsalen och köket. En trappa upp finns utställningar, bland annat ett kvinnorum. Du kan även njuta av en kopp kaffe och hembakt i vårt hemtrevliga café, eller köpa med dig unikt hantverk från butiken där fler än 100 lokala hantverkare säljer sina alster. Runt husknuten finns Arvidsjaurs storslagna natur, och du kan enkelt vandra längs någon av våra stigar.

Vill du och ditt sällskap höra hela historien återberättad av våra kunniga guider under en vandring i och runt prästgården? Vi erbjuder förbokade turer för sällskap. Kontakta oss vid intresse på arvidsjaurshembygdsforening@telia.com

Historia i korthet om Arvidsjaur, den gamla och den nya marknads- och kyrkoplatsen

I början av 1600-talet anlades flera kyrk- och marknadsplatser i de inre delarna av Norr- och Västerbotten. Det första kapellet uppfördes ca 1560 i Arvidsjaur. Platser för placering av kyrkor var noggrant reglerade av kyrkan och staten, de var de enda statliga centra som fanns i inlandet vid denna tid. Staten fick successivt kontroll över dem som levde här och därmed större inflytande i ett område som helt saknade gräns mot Norge.

Den första kyrkan på Gamla Prästgårdsområdet invigdes 1607 - 2 km från nuvarande Arvidsjaurs centrum. Då bestämdes det att samerna skulle komma till kyrkan vid två tillfällen per år, under vinter och vår. Samtidigt hölls en marknad. Förutom birkarlarna som även var handelsmän, fanns även konungens fogde på plats. Detta för att inte staten skulle gå miste om skatter och åtråvärda handelsvaror som skinn m.m.

Lappstaden som fanns på 1600-talet stod på hembygdsområdet. Utgrävningar har visat var kåtorna stod. Gamla kyrkoplatsen i Arvidsjaur är idag ett stort fornlämningsområde där rester av de tillresande samernas bostäder finns, då de av konungen tvingades att besöka kyrkan två gånger per år.

Under 1600-talet hade många samer kristnats. Samer hade dock kommit i kontakt med kristendomen långt tidigare innan kapellet i Arvidsjaur byggdes. Livet som nomader innebar att de vandrade mellan lågfjällsområdet i väster och Bottenvikskusten i öster. De tvingades överge sin gamla tro på shamanismen, en tro som utgick från samernas livsvillkor där allt levande i naturen vördades. Offerplatser, trolltrummor och jojk bannlystes, hedendomen skulle slutligen utplånas från det svenska riket.

Prästgården från 1830-talet var i dåligt skick på grund av röta. En ny prästgård byggdes 1891. Det är denna prästgård som finns på området idag. När den nuvarande kyrkan byggdes 1902 i samhället Arvidsjaur, fick prästen Berlin mer mark runt Gamla prästgården att nyttja för sitt framgångsrika jordbruk.

All tidigare verksamheter hade då redan börjat flyttas från Gamla Prästgårdsområdet till kyrkplatsen runt den nya kyrkan - handelsmännens område Borgarstaden, byarnas kyrkstad Bondstaden och samernas kyrkstad Lappstaden. Det Arvidsjaur vi har idag börjar då ta form. Lappstadens byggnader flyttades på 1820-talet till den nuvarande platsen. Lappstaden är idag den största av kommunens turistattraktioner med besökare från hela världen.

Swisha oss genom att skanna QR-koden!

Vill ni stödja oss, skänk valfri summa via någon av betalningsmetoderna nedan.

BankGiro: 5022-2280

Swish: 123 449 28 07

Medlemsavgift i föreningen:

150 kr/person eller 250 kr/familj

OBS! Skriv ditt namn och adress på din betalning.